Kolis-sug

Jag har alldeles för länge längtat desperat efter mina linsburgare som jag prövade mig på att göra för ett par månader sedan, och det blev succé. Idag var det därför dags igen och jag slängde ihop 100 g linser med en tesked tomatpuré och lite chilikrydda. Problemet med linsburgarna är att de är näst intill en nyttig kaloribomb med sina 350 kcal/100 g. 100 g räckte till 2 fina burgare som jag hade planerat att äta upp, väl serverat tog ångern över mig och jag la ner en burgare i en burk och ställde i kylen.
 
Något jag har lärt mig genom mina år är att det är stor skillnad på nyttigt och smalt. Alltså att nyttigt sällan är smalt. Smalt som i kalorifattigt. Exempel som linser, fullkornspasta, fullkornsris och havregryn. Många kolhydratsrika livsmedel innehåller ofta även en hel del kalorier. Dagens jobbiga är att min kropp verkar skrika efter just det - kolhydrater. Jag slog mig ner i soffan för att hugga in på min suktande lunchtallrik när jag såg en halvuppäten, rostad lingongrova med smör och ost. Tror ni inte att hjärnan genast började sukta efter något annat? Tack och lov så känner sig mage och kropp rätt nöjd efter dagens kolisintag i form av 1 sportknäcke, 2 bananer och 50 g linser. Något som tidigare skulle vara strängt förbjudet, en katastrof, men jag övervägde att äta nyttiga kolisar eller riska en överätning av diverse andra kolisar. Sockrade flingor, oboy, smörgåsar och allt jag kan komma över ute i köket. Nu ska jag distrahera mig med annat, för nu blir det bilkörning. Önska mig lycka till!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Skinspiration

Nothing tastes as good as skinny feels.

RSS 2.0